Komunikacja miejska przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych? W Polsce to wciąż odległa rzeczywistość

Raport Krzysztofa Kwiatkowskiego, prezesa Najwyższej Izby Kontroli, przedstawiony pod koniec marca w trakcie posiedzenia Komisji Infrastruktury w ogólnym rozrachunku przedstawia się jasno: komunikacja miejska w większości polskich miast wciąż bagatelizuje i spycha na dalszy plan potrzeby pasażerów niepełnosprawnych.

Do poprawy jest naprawdę wiele

Wspomniany wyżej raport powstał w oparciu o dane z dziesięciu polskich miast: Szczecina, Bydgoszczy, Białegostoku, Suwałk, Rzeszowa, Przemyśla, Koszalina, Legnicy, Wałbrzycha oraz Włocławka. Dane zbierane w latach 2013-2015 umożliwiły wyszczególnienie barier aż na czterech płaszczyznach:

  • po pierwsze – dostępny tabor nie jest przystosowany do potrzeb i wymagań osób niepełnosprawnych (na przykład niewystarczająca ilość pojazdów niskopodłogowych);
  • po drugie – nieprzemyślana pod względem dostępności dla niepełnosprawnych pasażerów architektura przystanków;
  • po trzecie – w wielu spośród badanych miast brakowało niezbędnych informacji, takich jak na przykład informacje o rozkładzie autobusów niskopodłogowych;
  • po czwarte – personel odpowiadający za realizację usług komunikacji miejskiej w większości przypadków nie jest przeszkolony pod kątem obsługi pasażerów niepełnosprawnych (co niejako
  • potwierdzają stale pojawiające się na łamach mediów doniesienia o niewłaściwym zachowaniu np. kierowców w stosunku do takich pasażerów);

Niepełnosprawnych pasażerów jest więcej niż zakładają samorządy

Istnym kuriozum takiego stanu rzeczy są tłumaczenia samorządów, usiłujących przekonywać, że niepełnosprawni pasażerowie stanowią zbyt mały odsetek ogółu pasażerów, ażeby wdrażać kosztowne skądinąd zmiany, które ułatwiłyby im korzystanie z komunikacji miejskiej. Tymczasem okazuje się, że nawet 10 procent pasażerów poruszających się tramwajami, autobusami tudzież innymi środkami komunikacji miejskiej posiada orzeczenie o niepełnosprawności.

Czy w bliskiej przyszłości możemy spodziewać się poprawy?

Trudno tak naprawdę powiedzieć. Plany niewątpliwie są, mniej lub bardziej konkretne, niemniej nie sposób przewidzieć, czy i jak przełożą się na konkretne inwestycje i zmiany (nie tylko namacalne, ale i w sposobie myślenia i postrzegania potrzeb osób niepełnosprawnych). Nie pozostaje nam nic innego, jak obserwować temat i trzymać kciuki, aby potencjalne zmiany były zmianami na lepsze.

liftplus.pl

o autorze

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Informacje o Cookies

Dla Państwa wygody niniejsza witryna korzysta z plików cookies i podobnych technologii m.in. po to, by dostosować serwis do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych.

Komentarze

    Kategorie

    Kalendarz publikacji

    Sierpień 2019
    P W Ś C P S N
    « Cze    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031